Jag har gjort en resa i mitt liv. Från att jag när jag var liten läste bamse och var kommunist, till att jag nått den nivå jag är på nu, när jag trevar på vänsterhållet. Jag kommer nog inte resa längre, men jag är alltid beredd att inse när jag har fel, och ändå stå för vad jag tror på. Jag närmar mig 16 år, och jag ser förvånat på hur lite jag faktiskt kan, och ju mer jag lär mig, desto mer inser jag det hela. Hoppas mitt fortsatta liv också är en resa, där jag får se ännu mer, lära mig ännu mer och påverka ännu mer. Hoppas även att jag får mycket god mat, för mat är viktigt att ha med sig på en resa.
Fransico gav mig för övrigt några nötter, som jag faktiskt höll på att besvara när jag märkte att Robin, min gästbloggare gjort det åt mig. Skönt det, för jag känner att debatten med mig och fransico gärna ska vara över, då det inte känns som annat än att debattera med en vägg när man ständigt hör honom mala om hur ”förtryckt” han är, och att han måste gå före alla andra. Tänkte för övrigt meddela att alla socialister gärna får bege sig till fransico’s hemsida och bomba honom med motargument. Upp till kamp, kamrater!
Dagen var för övrigt en av mina bättre dagar, även om det var svårt att återigen tvinga sig ur sängen klockan kvart över sju, för att bege sig till skolan. Det roliga kom dock under tyskan, eller efter matten, för den vart ganska slamsig. Men sånt får man stå ut med, och även läraren, som får stå ut med att en grupp av någon anledning börjar skratta, och aldrig slutar. Jag vet faktiskt inte varför vi skrattade, men det är väl våran humor
Efteråt begav vi oss dock till kulturens hus för att leta upp en gammal bok av Milton Friedman, men vi hittade ingen, trots att vi letade i en timma. Så vi begav oss till akademibokhandeln, men där var vi bara i 50 minuter. Där klottrade vi på varandra med pennor och skrev utdrag från socialistsånger på papperslappar som folk i framtiden kan läsa. Sen vart vi nästan utkastade, vilken humor. Kulturare är verkligen ”tossiga”
Dessutom så var Daniella misshandlad av en fyra åring, fick garlicdressing på sig och vart angripen av sugrör. Jag tycker synd om henne. Simon var nog lycklig, han slapp sånt.
Det tragiska var att vi inte hittade någon bok. Och nu är syrran här, så nu måste man vara social med henne. Väldigt roande
Jag tänker dock ta tillfället i akt att svara på nöt nummer fyra. Om fördelning av resurser, frågan lyder ”Hur ska det socialistiska samhället garantera att sådana nya ojämlika fördelningar av resurser inte uppstår, och varför är det rätt givet att fördelningarna uppstått genom frivilliga utbyten?”
Jag skrev tidigare ett inlägg om ekonomiska fördelningar, klyftor och orättvisor, jag skrev att om att alla pengar skulle fördelas, då skulle alla ha 800 miljoner. Det visar på förfärliga klyftor, mitt inne i den svenska modellen och det socialdemokratiska samhället. Men efter att jag räknat ut det där insåg jag hur dåligt det är att fördela pengar, det var som en resa längre höger jag gjorde. Jag ser inget fel i det. Ojämna fördelningar går inte att undvika, vi måste helt enkelt byta policy när det gäller fördelning av pengar. Vi ska motverka fattigdom, vi ska motverka orättvisor, men varför i helvete ska vi motverka rikedom? Varför är det fel att låta folk lyckas, låta folk förtjäna att de lyckas, så länge de får det svenska samhället att gå runt? Och varför ha förmögenhetsskatt, när det bara leder till att de flyttar utomlands. När du blir rik, då ska du betala skatt för det. Välfärden är viktig. Men så är dom rika också.
Läs även andra bloggares åsikter om livet, filosofi, vardagligt, milton friedman, fransico Resursfördelningar Fattigdom Intressant.se Orättvisor
Om du inte kan bemöta ett argument, vilket incitament finns så för mig att överge det argumentet? Dvs, om jag argumenterar för att ditt samhälle leder till majoritetens förtryck av individen och du inte kan svara, varför ska jag då acceptera dina fjanterier om att jag är en ”vägg”? Att jag upprepar saker och ting beror ju på att jag vill ha ett svar, och något sådant har du inte presenterat. Vem har sagt att jag ”måste gå före alla andra”, vad betyder det ens? Vad jag kräver är att få behålla de pengar jag förtjänar genom hederligt arbete. Du måste kunna förklara för mig varför någon annan har större rätt till de pengarna än jag, och varför en grupp människor har rätt att bestämma över mitt liv för att de är fler än jag. Kan du göra det?
av: Francisco d'Anconia den januari 9, 2008
, kl. 5:52 e m
Du får ju behålla dina pengar. Du har ju rätt att vara rik. Du bor i ett samhälle där du har rätt till stöd. Du har rätt till sjukvård, skola och allting i utbyte. Är du förtryckt, när du trots allt har möjlighet att tjäna pengar, jobbga med vad du vill, och har frihet att spendera pengarna på vad du vill. Sen får du betala skatter, men det är för att allt ska fungera, för att allt ska gå ihop och för att samhället ska funka, vill du att det ska gå ihop och fungera, och så att du i utbyte ska vara fri, till ett pris?
Jag har mött på ditt argument flera gånger. Jag tror på individen, troligen lika mycket som du. Jag lyfter dock fram fler individer än du, som bara har möjlighet att lyfta fram östermalmsgossarna. Jag lyfter även fram dom fattiga, medelklassen och de rika. Vi måste ta vara på alla för att samhället ska fungera, håller du inte med?
av: Relativt Majs den januari 9, 2008
, kl. 6:07 e m
”Sen får du betala skatter” säger du som en parantes, men det är ju hela poängen. Jag FÅR inte behålla mina pengar, bara en del av dem (knappt 30%). Jag skiter i om allt ”fungerar”, så länge jag får bestämma över mig själv. Sluta tro att människan kommer gå under bara för att hon slipper bli bestulen av staten, det är inte så.
Nej, jag håller inte med. Men om du vill ta hand om ”alla” så gör det, gör det bara inte med mina pengar. Frågan som du aldrig besvarar kvarstår: varför tvingar du mig att bidra när jag inte vill?
av: Francisco d'Anconia den januari 9, 2008
, kl. 7:10 e m
Om detta ”Då blir den rikaste procentens andel av förmögenheterna över 40 procent, med tillgångar värda cirka 2 700 miljarder kronor.” är 40% av den samlade förmögenheten så är 100% av förmögenheten 6,75E+12 oc om det fördelas på 9,5 miljoner så blir det 710526 kronor.
Det finns faktiskt så stora fel i dina beräkningar att du borde syssla med något annat.
Bloggaren KAS
av: KAS den januari 9, 2008
, kl. 7:34 e m
KAS.
Jag skrev faktiskt att mina beräkningar inte behöver vara exakta. Det var en väldigt snabbt gjord hobbyundersökning, och jag ska se igenom misstagen och återkomma.
Sen är det ett ganska gravt misstag att tro att sveriges befolkning är 9,5 miljoner också.
”9 103 551 invånare den 30 september 2006 enligt Statistiska centralbyrån.”
Att fela är mänskligt, och ingen anledning att sluta blogga. Jag tackar för kritiken och tar åt mig.
Och Fransico.
Du skiter i om allt fungerar. Okej, men det gör inte resten, gillar du det inte får du väl flytta. Du tror inte människan kommer få så mycket skit efter att staten slutar ta in pengar åt skolor och dylikt?
Jag har svarat på den där frågan så många gånger. Du säger fortfarande att den kvarstår, läs om, tänk om och skriv om. =)
av: Relativt Majs den januari 9, 2008
, kl. 9:11 e m
OK min bäste vän nu skall vi visa på bloggens styrka
Rubriken dra besökare och kommentarerna rättar felen.
här följer en länk som visar de rätta förmögenhetssiffrorna.
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____195809.asp
I min förra kommentar så skrev jag att du skulle syssla med något annat det var fel av mig … helt fel .. egentligen så är det jag som skulle sluta skriva larviga kommentarer min vän.
Vägen till kunskap är krokig, full av fel som man ständigt gör, men vi bloggare ändrar ju oss när vi blir klara över det.
Vänligen Bloggaren KAS
av: KAS den januari 9, 2008
, kl. 9:13 e m
Jo jag höftade men det gjorde jag för att visa på de stora felen … och tack för den riktiga befolkningssiffran … Du vet att jag är så förbannat gammal att i min dröm värld så är vi 8 miljoner i Sverige eller 6 miljoner eller nått sånt … så gammal att man borde dra sig tillbaka från bloggandet och låta er hungriga ungdomar vara i fred.
av: KAS den januari 9, 2008
, kl. 9:21 e m
KAS:
Jag gjorde en omräkning och fick det till 7,,5175824 miljoner / person. Kan ha råkat få någon nolla fel, men tror inte det. =)
Ju fler som bloggar desto bättre, det är bra att vi är motvikt till alla medier som finns där ute. Jag tycker det är kul att ha äldre bloggare där ute som kan lära mig ett och annat, för huvudanledningarna till att jag bloggar är för att jag gillar att skriva, och att jag vill debattera och sprida mina åsikter, och skaffa mig nya åsikter. En blandning av inlärning och utlärning, dvs.
Förstår vad du menar, ibland kan jag också vara snabb att dra sarkastiska eller lite för ilskna kommentarer till folks inlägg, man känner sig lite klyftig.. åtminstone när man skriver det, kanske inte efteråt
av: Relativt Majs den januari 9, 2008
, kl. 9:52 e m
Ok vi får nog fortsätta detta, kolla in länken till SCB i min förra kommentar så kan du se att vi har en ganska stor skillnad i resultat … hur skall vi förklara den?
Vänligen KAS
av: KAS den januari 9, 2008
, kl. 9:58 e m
KAS >
Den där länken räknar utifrån helt andra principer än min undersökning, som räknar ut hur mycket alla skulle ha om det delades ut totalt lika, jag tog även med personliga egendomars värde, och pengar som placerats utomlands. De flesta undersökningar räknar inte med de pengar som har placerats utomlands, vilket motsvarar en stor summa pengar, men min undersökning tar med alla pengar. Sen räknade jag även med ingvar kamprands pengar, och han har ju till och med valt att placera sig själv utomlands.
av: Relativt Majs den januari 9, 2008
, kl. 10:21 e m
Ok var är dina källor och underlag vore kul att kunna titta på dom.
av: KAS den januari 9, 2008
, kl. 10:32 e m
Nej det har du inte. Men det spelar ingen roll, du är harmlös.
av: Francisco d'Anconia den januari 9, 2008
, kl. 11:47 e m
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=721467
Jag tror inte det är tydligare källor än så. Man verkar ha tagit i en hel del för att få 2700 miljarder
Och relativ majs använd tiopotenser så slår du inte fel på nollorna, en faktor tio fel är ett grovt fel och inte en nolla mer eller mindre.
2,7*(10^12)/0,4/9103551=740000 och då har jag tagit med en gällande siffra för mycket.
Har du inget vettigt program för att räkna kan du skriva in det du vill räkna ut i Googles sökfält.
Sen måste du förstå att detta värde är till största delen uppbundet och knappast likvida medel. Dessa resurser har bara det här värdet uppbundet på detta sätt och med nuvarande ägarstruktur.
av: Johan T den januari 10, 2008
, kl. 12:06 f m
KAS, jag länkade till källan om att sveriges rikaste procent har 40% av alla sveriges pengar, motsvarande 2700 miljarder kronor.
2700miljarder kronor/ 0.40 = 1% av alla sveriges pengar
100* 0.01% av sveriges pengar = 100% av sveriges pengar
100% av sveriges pengar / 9.1 miljoner människor =
mitt svar
Johan T, tack för tipsen, men jag är till mitt försvar inte så van vid att räkna med tiopotense, jag går ju för övrigt bara på första året på gymnasiet.
av: Relativt Majs den januari 10, 2008
, kl. 7:39 f m
Kompis Du gör lite fel i beräkningen .
du måste del 2700 med 40 för att få ut hur mycket 1 % är om 2700 miljarder är 40% så blir 1 % 67,5 miljarder … med ditt sätt att räkna så skulle 1% bli 6750 miljarder alltså mer än 40% av förmögenheten och det faller ju på sin egen orimlighet.
Så om vi antar att 2700 miljarder är rätt så blir den totala förmögenheten (2700/40*100)
Om vi räknar ut vad det blir per Svensk så får vi följande formel (2700 000 000 000/40*100) / 9103551 vilket ger 741469 kronor.
Om du nu ändrar ditt sätt att räkna så har du bevisat bloggens styrka.
Jag hade tidigare (för ca 5 veckor sedan) ett litet missförstånd med en annan bloggare på s-info fast av ett annat slag, efter några bloggvändor och ett telefonsamtal redde vi ut det hela men tyvärr blandade några besserwissers sig i och fällde totalt ovidkommande kommentarer (ungefär som jag gjorde när jag skrev att du skulle syssla med något annat) så om vi bloggare kunde lämna detta med prestige på hyllan så skulle livet vara så pass mycket enklare.
Och var så säker har jag räknat fel i denna kommentar så kommer vi att få veta det lika säkert som amen i kyrkan.
Vänligen KAS
av: KAS den januari 10, 2008
, kl. 9:04 f m
Milton Friedmans lag är ett citat av Milton Friedman som säger ”Allt, som produceras i offentlig regi, kostar dubbelt så mycket som om det hade producerats på en fri marknad.”
av: Zeb den januari 30, 2008
, kl. 10:25 e m